Druk je stempel

Ben je de trotse eigenaar van je eigen bedrijf? Dan heb je al ondervonden dat naamsbekendheid cruciaal is om klanten te winnen en aan klantenbinding te doen. Het is super belangrijk om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten de naam van je bedrijf op zoveel mogelijk plekken op een zo positief mogelijke manier tegenkomen. Maar enkel dat is niet genoeg. Om echt opgemerkt te worden, moet je aan ‘branding’ doen.

Wat is branding?

Misschien heb je nog nooit van deze term gehoord. Wat is branding eigenlijk? De korte definitie omschrijft branding als ‘je stempel drukken’. Natuurlijk wordt dit niet letterlijk bedoeld. Je mag het ruimer opvatten als ervoor zorgen dat mensen kunnen zien dat een bepaald product van jou is of door jou gemaakt werd. Waar men vroeger wel letterlijk zijn stempel op zijn eigendom ging drukken, wordt dit nu meer gedaan door met een duidelijke, eigen stijl te werken.

Voorbeelden van branding

Wanneer je aan branding doet, wil je dat mensen heel snel zien dat iets van jouw hand komt. Zo kun je uiteraard met een logo werken, dat overal terugkeert. Maar het gaat ook verder dan dat. Denk maar aan een bepaald lettertype dat je voor al je teksten gebruikt (zoals op je website, social media, visitekaartjes), bepaalde kleuren die overal in terugkomen of een bepaalde manier waarop je je klanten aanspreekt. Door te investeren in branding, zorg je voor een goede positie van je merk op de markt, kun je je met voorsprong onderscheiden van je concurrenten en wek je vertrouwen op bij de consument. Door al van bij het begin te investeren in branding, krijgt je merk snel meer naamsbekendheid en zal het ook later gemakkelijker zijn om herkenbaar over te komen bij (potentiële) klanten.

Leidraad als basis

Of je nu alleen voor alle communicatie zorgt, of samen met een team je bedrijf aan het vormgeven bent, een brandbook is onmisbaar om de rode draad te kunnen bewaren. In een brandbook leg je alle richtlijnen vast voor je merkcommunicatie, zodat zowel jij als je team altijd een terugvalbasis hebben. Een brandbook of merkboek, is als het ware een soort samenvatting van alle kleine dingen die jij toepast om je merk herkenbaar te maken. Dat gaat dan om de lettertypes die je gebruikt, maar ook om de missie en visie die je nastreeft, hoe je ideale klant eruit ziet, welke tekststijl je hanteert, enzovoort. Door dit alles op 1 plek te bundelen, gaat er geen informatie verloren. Bovendien is zo’n brandbook ook echt onmisbaar wanneer je bedrijf uitbreidt en je met copywriters, freelancers of een apart communicatieteam aan de slag wil gaan. Iedereen die te maken heeft met de branding van jouw bedrijf, weet op deze manier hoe jij te werk gaat en hoe ze alles vorm moeten geven. Dat is de ideale basis om naamsbekendheid te verkrijgen en te behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *